Stratejik PLAN
2019-2023 STRATEJİK PLANI
Artvin TSO stratejik_planı 2019-2023__Ana Dokümanı_2020_rev (dosyayı indirmek için tıklayınız)
Artvin TSO Stratejik Planı 2019-2023_destek Dokümanı_first Draft_rev (dosyayı indirmek için tıklayınız)
2019-2023 STRATEJİK PLANI
ANA DOKÜMANI
(Gelecek Tasarımı; Vizyon, Amaç ve Hedefler)
Artvin Ticaret ve Sanayi Odası Ne İçin Kurulmuştur? Ne yapmaktadır?
Artvin’de Ticaret ve Sanayinin gelişmesi amacıyla kurulmuş olan odamızın
Misyonu;
5174 Sayılı Kanun ve ilgili mevzuatta verilen görevleri yerine getirmek,
-
Üyelerinin gelişmesi için nitelikli hizmet sunmak,
-
Paydaşlarıyla eş güdüm içerisinde çalışmak,
-
Artvin’in kalkınması sürecinde sosyal sorumluluk bilinci ile hareket etmektir.
Artvin Ticaret ve Sanayi Odası Nasıl Bir Kurum Olmak İstiyor?
Misyonumuz doğrultusunda
Vizyonumuz;
Gelişmiş turizm sektörü ve yüksek eğitim seviyesine sahip bir Artvin’in oluşumunda; öncü rol üstlenen kurum olmak.
Olarak belirlenmiştir.
Bu Yolculuktaki Temel Değerlerimiz;
-
Üyelerimiz ve paydaşlarımızla ilişkilerimizi karşılıklı güven içerisinde, şeffaflık prensibi çerçevesinde yürütmek,
-
Bölgenin gelişimi için tutarlı politikalar geliştirmek,
-
Hizmet ve yatırımlarımızı planlamak, uygulamak, izlemek ve değerlendirmek,
-
Tüm bunları güçlü bir kurumsal yapı içerisinde yerine getirmek.
Ortak Akıl Platformlarından…
Konumu ve coğrafi şartların yarattığı sorunlar, Artvin’in sanayileşme sürecine olumsuz etki ederken, özellikle doğa ve ekolojik turizm için de önemli avantajlar sunmaktadır.
Bu bağlamda; Artvin’in sosyo ekonomik gelişiminin temel eksenini“turizmin” oluşturduğu görülmektedir.
Orman ürünleri, tıbbi ve aromatik bitkilerin varlığı ve bunların akılcı değerlendirilmesi Artvin için katma değer yaratacaktır.
Eğitim ve özellikle mesleki eğitim, nitelikli eleman yetiştirilmesi açısından, öncelikli konular arasında yer almaktadır.
“Lobi”ve“tanıtım” faaliyetlerinin etkin biçimde gerçekleştirilmesi stratejik önem arz etmektedir.
Girişimciliğin geliştirilmesi gerekmektedir.
Odanın kapasitesinin gelişmesi için, “AB Sivil Toplum Destek Programı” ile,
Üyelerimizin gelişimi için Eurochambers “Türkiye AB Diyalog Projesi” Artvin’in uluslararasılaşması ve gelişimi için önem arz etmektedir.
Ortak Akıl Platformlarından elde dilen bu sonuçlar, Stratejik Planın kurgulanmasında önemli girdi teşkil etmiştir.
1.1.Stratejik Amaç ve Hedefler
Odanın stratejik amaç ve hedeflerinin oluşturulmasında öncelikle, GZFT analizi, iç ve dış paydaş anket sonuçları ile Ortak Akıl Platformunda elde edilen görüş ve öneriler belirleyici unsur olmuş, bunların üst belgelerle olan ilişkileri değerlendirilmiştir. Katılımcılık esas alınarak yürütülen çalışmalar sonucunda 3 Stratejik Amaç ile bu amaçları gerçekleştirmeye yönelik 15 hedef tespit edilmiştir.
Stratejik AMAÇLAR:
Artvin Ticaret ve Sanayi Odası;
-
Kanunla verilmiş “görevler” ile üyelerinin ihtiyaçlarına yönelik “hizmetleri” nitelikli biçimde ve üye memnuniyeti prensibi ile vermeyi,
-
Artvin’in kalkınma sürecinde etkin biçimde rol almayı,
-
Bunun için odada güçlü bir kurumsal yapı oluşturmayı amaçlamaktadır.
Bu temel amaç doğrultusunda,
“Kurumsal Yapıyı güçlendirmek”, “Nitelikli Hizmetler Sunmak” ve “Artvin’in Kalkınmasında Öncü Rol Üstlenmek” temel konular olarak ortaya çıkmaktadır.
Bu temel konular bağlamında odayı vizyonuna taşıyacak Stratejik Amaçlar aşağıdaki biçimde belirlenmiştir.
Amaç 1. Artvin’in Kalkınması Sürecinde Önemli Rol Üstlenmek
Amaç 2. Kurumsal Yapımızı İyileştirmek
Amaç 3. Üyelerimizi Memnun Edecek Hizmetleri Geliştirmek
Bu Amaçların gerekçeleri ve her Amaca ilişkin Hedefler aşağıda sunulmaktadır.
Kalkınma Sürecinde Odanın Rolü…
Oda, sunduğu hizmetlerin dışında, konumu ve gücü gereği, paydaşları tarafından, bölgesinde kalkınmanın önemli bir aktörü olarak konumlandırılmaktadır. Bu anlamda önemli beklentilerden biri, kent dinamiklerini harekete geçirerek, bölgesel kalkınma sürecine katma değer sağlayacak çalışmalar yürütülmesidir. Bu, kuruluş amaçlarının yanı sıra, toplumun algısı sonucu odaya biçilen bir roldür. Oda, bölgesel kalkınmaya yönelik faaliyetlere, sosyal sorumluluğu çerçevesinde her türlü desteği vermek durumundadır.
Amaç 1. Artvin’in Kalkınması Sürecinde Öncü Rol Üstlenmek
Hedef 1.1. Turizm sektörünün gelişmesi için çalışmalar yapılması
Hedef 1.2. Eğitim/mesleki eğitim seviyesinin gelişmesi için çalışmalar yapılması
Hedef 1.3. İşletmelerimizin kurumsal kapasitelerinin gelişmesi için çalışmalar yapılması
Hedef 1.4. Orman ve tarım ürünlerinin katma değerli hale getirilmesi için çalışmalar yapılması
Hedef 1.5. Paydaşlarla işbirliklerinin geliştirilmesi
Hedef 1.6. İstihdamın artırılması için çalışmalar yapılması
Hedef 1.7. İhracatın artırılması için çalışmalar yapılması
Amaç 1.’e ilişkin Hedeflerin Performans Gösterge ve Performans Hedefleri Tablosu
Stratejik Amaç 1. Artvin’in Kalkınması Sürecinde Önemli Rol Üstlenmek
|
Hedef 1.1. Turizm sektörünün gelişmesi için çalışmalar yapılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Festival niteliğinde “Artvin Turizm Tanıtım Organizasyonu” gerçekleştirilmesi (önemli fonlardan destek alınması, projeler hazırlanması),
Boğa Güreşleri etkinliklerinin kalıcı ve sürdürülebilir olmasının sağlanması için çalışmalar yapılması,
Doğa turizminin gelişmesi için çalıştay yapılması,
Turizm konusunda mesleki eğitimler,
Artvin için Doğa Turizmi master Planının yapılması
Turizm ile ilgili lobi faaliyetleri,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Turizm sektörünün Artvin Ekonomisindeki payının artış oranı
|
%1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 1.2. Eğitim/mesleki eğitim seviyesinin gelişmesi için çalışmalar yapılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Eğitim ve mesleki eğitim sorunları ve çözüm önerileri çalıştayı,
Çözüm önerileri eylem planı,
Eğitim ve Mesleki Eğitimin gelişmesi için Sivil Toplum Örgütlerinin etkinliğinin artırılması çalışmaları,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Artvin ili Eğitim düzeyindeki artış oranı
|
%10
|
|
|
(Ç) Artvin ili Mesleki Eğitim düzeyindeki artış oranı
|
%20
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 1.3. İşletmelerimizin kurumsal kapasitelerinin gelişmesi için çalışmalar yapılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Üyelerin yapısal sorunlarının belirlenmesi için araştırma yapılması ve sonuçlarına göre eylemler gerçekleştirilmesi,
Üyelerin birleşerek büyümelerinin sağlanması için bilinç yaratma çalışmaları,
Sektörel Analizler (Her sene bir sektör)
Konu ile ilgili DOKA vb. fon kuruluşlarına proje hazırlanması,
Üniversite ile işbirliği oluşturulması,
Hizmet sektöründeki üyelerin özellikle öğrencilere sundukları hizmetleri nitelikli hale getirmeleri için çalışmalar,
Girişimcilik ile ilgili eğitimler,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Gerçekleşen işbirliği sayısı
|
20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 1.4. Orman ve tarım ürünlerinin katma değerli hale getirilmesi için çalışmalar yapılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Üniversitenin ihtisas üniversitesi olması için lobi faaliyetleri,
Artvin’de kereste fabrikasının kurulması ile ilgili destek faaliyetleri,
Ahşap, hediyelik eşya ve oyuncak sektörünün gelişmesi için çalışmalar,
Orman Fakültesi ile işbirliği yapılması,
Odun dışı orman ürünlerinin üretim ve ticareti için çalışmalar,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Orman ve Tarım ürünlerinde katma değer artışı oranı
|
%20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 1.5. Paydaşlarla işbirliklerinin geliştirilmesi
|
OLASI FAALİYETLER
|
Paydaş analizi yapılması (etki ve önem sıralaması),
DOKA ile işbirliği imkanlarının araştırılması,
ABİGEM ile işbirliği imkanlarının araştırılması, işbirliği protokolü yapılması,
Üniversite ile işbirliği protokolü yapılması,
İŞKUR’un veritabanından faydalanarak, politika geliştirmeye yönelik bilgi üretmek için işbirliği yapılması,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(K) Paydaş Memnuniyet seviyesi
|
%90
|
|
|
Hedef 1.6. İstihdamın artırılması için çalışmalar yapılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
MEGİB Projesi ile ilgili çalışmalar,
İŞKUR ile işbirlikleri,
Mesleki Eğitim çalışmaları için Milli Eğitim Müdürlüğü ile işbirlikleri,
İl İstihdam Kurulunda daha etkili olmak için çalışmalar,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Artvin ili İşsizlik oranındaki azalış oranı
|
%10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 1.7. İhracatın artırılması için çalışmalar yapılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
İhracat potansiyeli olan üyelerin belirlenmesi,
İhracat ve ilgili mevzuat eğitimleri,
Trade-Map web sitesinin kullanımı için çalışanlara eğitim aldırılması
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Artvin ili ihracat artış oranı
|
%20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PG Türü: Çıktı (Sayı Oran), Sonuç (etki), Etkililik (Beklentiye Ulaşma Seviyesi), Kalite (Kullanıcı, Yararlanıcı Memnuniyet Seviyesi), Verimlilik (Çıktı/Girdi)
Güçlü Kurumsal Yapı…
Odanın,
-
Mevzuatın verdiği görevleri yerine getirmesi,
-
Üyelerinin ihtiyaç ve beklentilerine cevap verecek hizmetleri, kalite anlayışı içerisinde sunabilmesi ve
-
Bölgesel kalkınmaya katkı sağlayabilmesi için
güçlü bir kurumsal yapıya sahip olması gerekmektedir.
Güçlü Kurumsal Yapılar, ancak sağlıklı organizasyonel yapının üzerine inşa edilebilir.
Kaynakların bilgiye dayalı kararlarla yönetilmesi, odanın orta ve uzun dönemli planlama ile yönlendirilmesi, üye ilişkilerinin sağlıklı biçimde yürütülebilmesi, bilişim teknolojilerinin etkin ve verimli biçimde kullanılması ve hizmetlerin sağlıklı biçimde sunulması için odanın kurumsallaşma sürecini tamamlaması gerekmektedir.
Kurumsallaşma sürecini tamamlayamamış, dolayısıyla hizmetlerini kişilerden bağımsız hale getirememiş organizasyonların çağdaş yönetim anlayışı ile yönetilebilmesi mümkün değildir.
Kurumsallaşamayan, Kurumsal Yönetişim İlkelerini içselleştiremeyen, bilgiye dayalı politikalar üretemeyen, kısacası planlı hareket edemeyen organizasyonların günümüz şartlarında mevcudiyetlerini sürdürebilme şansları pek kalmamaktadır.
Amaç 2. Kurumsal Yapımızı İyileştirmek
Hedef 2.1. Oda organlarının mevzuata uygun ve verimli biçimde çalışmasının sağlanması
Hedef 2.2. Çalışanlarımızın odaya katkılarının artırılması
Hedef 2.3. Odanın tanıtım ve iletişim kapasitesinin geliştirilmesi
Hedef 2.4. Üyelerle daha güçlü ilişkilerin kurulması
Hedef 2.5. Odanın kurumsallaşma sürecinin sağlıklı biçimde yürütülmesi
Amaç 2.’ye ilişkin Hedeflerin Performans Gösterge ve Performans Hedefleri Tablosu
Stratejik Amaç 2. Kurumsal Yapımızı İyileştirmek
|
Hedef 2.1. Oda organlarının mevzuata uygun ve verimli biçimde çalışmasının sağlanması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Organ (Meclis, Yönetim Kurulu, Disiplin Kurulu, Meslek Komiteleri vb.) üyelerine oryantasyon eğitimleri,
Yönetici eğitimleri (Liderlik, Karar süreçleri, İletişim vb.),
Meslek komitelerinin verimli çalışması için çalışmalar,
Odanın vizyon, temel değerler ve politikalarının gözden geçirilmesi,
AB Sivil Toplum Destek Programı bünyesindeki faaliyetler,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(E) Etkin Yönetim beklentisine ulaşma seviyesi
|
%100
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 2.2. Çalışanlarımızın odaya katkılarının artırılması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Çalışan Performans Yönetim Sisteminin gözden geçirilmesi,
Çalışan Memnuniyetinin tespiti,
Çalışan eğitimleri,
Çalışan performanslarının ölçülmesi ve ödüllendirme,
Çalışan toplantıları (kurum içi iletişim),
Haftalık çalışan koordinasyon toplantıları,
İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi kıyaslama çalışması,
Çalışan görüş-öneri sistemi
Sosyal etkinlikler,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Çalışan Performans ortalaması
|
%90
|
|
|
(Ç) Çalışan Memnuniyet Seviyesi ortalaması
|
%80
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 2.3. Odanın tanıtım ve iletişim kapasitesinin geliştirilmesi
|
OLASI FAALİYETLER
|
Paydaş toplantıları,
Web sayfasının daha etkili kullanımı,
Sosyal medyanın etkili kullanımı,
Kurumsal Kimlik Kılavuzu,
Yazılı ve görsel medya temsilcileri ile ilişkileri geliştirme faaliyetleri,
Basın-yayın istatistiklerinin hazırlanması (3 aylık),
Toplum Memnuniyet anketi (algı araştırması),
Bültenler,
Faaliyet Raporu,
İletişim Planının hazırlanması ve uygulanması,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Sosyal Medya Kullanım İstatistiklerindeki Artış Oranı
|
%30
|
|
|
(Ç) Yazılı ve Görsel Medya Kullanım İstatistiklerindeki Artış Oranı
|
%20
|
|
|
|
|
|
|
Hedef 2.4. Üyelerle daha güçlü ilişkiler kurulması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Üye envanter sisteminin kurulması çalışması,
Üye ziyaretleri,
Üye iletişim planı,
Başarılı üyelerin takdir edilmesi,
Üye bilgilerinin güncellenmesi,
Üye beklenti anketi,
Üye memnuniyet anketi,
Ardanuç, Şavşat ve Yusufeli ilçelerindeki üyelerle daha etili iletişim için çalışmalar,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(K) Üye Memnuniyet Seviyesi
|
%95
|
|
|
(Ç) Odanın etkinliklerine katılan üye sayısı
|
200
|
|
|
(Ç) Üye bilgileri Güncellik Oranı
|
%85
|
|
|
Hedef 2.5. Odanın kurumsallaşma sürecinin sağlıklı biçimde yürütülmesi
|
OLASI FAALİYETLER
|
ISO 9001:2015 versiyonunun içselleştirilmesi,
ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti sisteminin kurulması,
İş Analizleri/Reorganizasyon çalışması,
İç tetkikler,
YGG,
Süreç İyileştirme çalışmaları (Kalite çemberleri toplantıları vb.),
Arşivin Fiziksel olarak düzenlenmesi,
Arşivdeki dokümanların taranarak bilgisayara girilmesi,
İhtiyaç duyulan makine, teçhizat, bilgisayar vb. alımı,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(E) Odanın kurumsallaşması ile ilgili beklentiye ulaşma seviyesi
|
%80
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PG Türü:Çıktı (Sayı Oran), Sonuç (etki), Etkililik (Beklentiye Ulaşma Seviyesi), Kalite (Kullanıcı, Yararlanıcı Memnuniyet Seviyesi), Verimlilik (Çıktı/Girdi)
Hizmetlerde %100 Üye memnuniyeti!
Odanın, kanun gereği kendisine verilmiş olan görevleri, kamu adına yerine getirmenin yanı sıra, Çağdaş Odacılıkta olduğu gibi, “üyelerini uluslararası pazarlarda rekabet edebilir seviyeye getirmek” gibi önemli bir misyonu daha vardır.
Bu misyon çerçevesinde, oda, üyelerinin; kurumsallaşmaları, verimli çalışmaları, rekabet düzeylerini artırmaları, yeni iş olanakları bulmaları, uluslararası pazarlara açılmaları gibi konularda onların en büyük destekçisi olmak durumundadır.
Kalite, “müşterinin beklentisinin karşılanma düzeyi” olarak tanımlandığından, Oda, mevzuatla verilmiş görevleri yerine getirirken en yüksek memnuniyet seviyesini yakalamasının yanı sıra, üyelerinin sorunlarına çözüm üretecek ve ihtiyaç ve beklentilerini karşılayacak hizmetleri de en iyi biçimde sunmak zorundadır.
Yönetim anlayışı ve Kurumsal Kapasitenin niteliği, Hizmetlerin kalitesini doğrudan etkilemektedir.
Amaç 3. Üyelerimizi Memnun Edecek Hizmetleri Geliştirmek
Hedef 3.1. Üyelerimizin komite ve sektörel bazda, nitelikli biçimde, bir araya getirilmesi
Hedef 3.2. Üyelerimize sunduğumuz bilgi ve danışmanlık hizmetinin nitelikli hale getirilmesi
Hedef 3.3. Üyelerimize verilecek eğitimlerin üyelerin işlerini geliştirme ve ihtiyaçları doğrultusunda planlanması
Amaç 3.’e ilişkin Hedeflerin Performans Gösterge ve Performans Hedefleri Tablosu
Amaç 3. Üyelerimizi Memnun Edecek Hizmetleri Geliştirmek
|
Hedef 3.1. Üyelerimizin komite ve sektörel bazda, nitelikli biçimde, bir araya getirilmesi
|
OLASI FAALİYETLER
|
Meslek Komitelerinin ödüllendirilmesi,
Meslek Komiteleri toplantı katılım performansının takibi,
Kahvaltılı meslek grup toplantıları,
Artvin bölgesi odaları müşterek toplantısı,
Gürcistan, Azerbaycan Ticaret Odaları gibi odalarla ile İşbirlikleri
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Üyelere Sunulan İletişim Ağı (Network) Sayısı
|
10
|
|
|
(Ç) Odanın Dahil Olduğu İletişim Ağı (Network) Sayısı
|
2
|
|
|
(K) Üyelerin İletişim Ağı Hizmetten Memnuniyet Seviyesi
|
%100
|
|
|
Hedef 3.2. Üyelerimize sunduğumuz bilgi ve danışmanlık hizmetinin nitelikli hale getirilmesi
|
OLASI FAALİYETLER
|
Finansmana erişim, teşvik, hibe, destekler vb.,
Bilgilendirme toplantıları,
Bilgilendirme eğitimleri,
Fiili danışmanlık hizmetleri,
Elektronik ortamda sunum,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(Ç) Teşvik ve Desteklerden Faydalanan Üye Sayısı
|
50
|
|
|
(Ç) Danışmanlık Hizmetlerinden Faydalanan Üye Sayısı
|
100
|
|
|
(K) Üyelerin Bilgi, Danışmanlık ve Destek Hizmetinden Memnuniyet Seviyesi
|
%100
|
|
|
Hedef 3.3. Üyelerimize verilecek eğitimlerin üyelerin işlerini geliştirme ve ihtiyaçları doğrultusunda planlanması
|
OLASI FAALİYETLER
|
Üyelerin birleşerek büyümelerinin sağlanması için bilinç yaratma çalışmaları,
Sektörel Analizler (Her sene bir sektör)
İhracata ilişkin mevzuat eğitimleri,
Üyelere Kurumsal Gelişim Eğitimi, (Kurumsallaşma, Verimlilik, Kurumsal Yönetişim vb.),
Üyelere Kişisel Gelişim Eğitimleri (benden dili, iletişim vb.),
Eurochambers Türkiye AB Diyaloğu projesi çerçevesindeki faaliyetler,
|
Performans Göstergesi
|
Gös. Hedefi
|
Gerçekleşen
|
Ger. oranı
|
(K) Üyelerin İş Geliştirme Hizmetlerinden Memnuniyet Seviyesi
|
%100
|
|
|
(K) Üyelerin Eğitim Hizmetlerinden memnuniyet seviyesi
|
%100
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PG Türü:Çıktı (Sayı Oran), Sonuç (etki), Etkililik (Beklentiye Ulaşma Seviyesi), Kalite (Kullanıcı, Yararlanıcı Memnuniyet Seviyesi), Verimlilik (Çıktı/Girdi)
Stratejik Planın Maliyetlendirilmesi, İzleme ve Değerlendirilmesinin yapılması, Yıllık Programlar adı verilen “Yıllık İş Planları”nda gerçekleştirilmektedir.
Stratejik Planlar, genellikle, statik olmayıp, dinamik bir yapıya sahiptirler. Ender olarak Ana dokümandaki Amaç ve Hedeflerin şartlara göre revizyonu yapılabilmekle beraber, Plana dinamiklik özelliği veren kavram, Faaliyetlerdir. Zira, her bir Hedefe ulaşmak için gerçekleştirilmesi gereken faaliyetler yıl bazında ve her yılın sonunda (bütçe hazırlıklarıyla beraber) bir sonraki yıl için hazırlanarak Yönetim Kuruluna onaylatılmaktadır.
1.2.Stratejik Plan Tasarımı
Stratejik Planlar; kurumun bulunduğu durumdan, hayal ettiği konuma (Vizyonuna), belirlenmiş süre içerisinde ulaşmasını sağlayacak bir yol haritasıdır.
ArtvinTSO’nun Stratejik Planı hazırlanırken yaklaşımımız; ”5N - 1K” yaklaşımıdır.
Stratejik Plan; “Durum analizi”, “Gelecek Planlaması”, “Maliyetlendirme” ve “İzleme Değerlendirme” aşamalarından oluşmaktadır.
Durum Analizi:Tamamıyla destek dokümanı konumunda olup, Geleceğin sağlıklı biçimde kurgulanması için verilerin analiz edilerek gerekli bilgilerin üretildiği bölümdür.
Gelecek Planlaması:Durum Analizi ile elde edilen bilgiler ışığında; “Ne yapacağız?”, “Neden yapacağız?” ve “Nasıl yapacağız?” sorularının cevaplandığı bölümdür.
“Neden yapacağız?” sorusunun cevabı; “Vizyonumuza” ulaşmak için.
“Ne yapacağız?” sorusunun cevabı: gerçekleştiğinde bizi vizyonumuza ulaştıracak “Amaçlarımız”
“Nasıl yapacağımız?” sorusunun cevabı ise: Her Amacın altındaki “Hedefleri gerçekleştirerek” biçiminde kurgulanmıştır.
Yani 3N: “Neden Yapacağız?”, “Ne Yapacağız?” ve “Nasıl Yapacağız?”
Aslında bir Stratejik Planın Ana (Master) Dokümanı: bu “3N” kurgusunun yapıldığı dokümandır.
Ancak Stratejik Planın Maliyetlendirilmesi ve izleme değerlendirilmesinin yapılması için; “Ne Zaman?”, “Ne Kadara?” ve “Kim İle?” sorularının da cevabının verilmesi gerekmektedir. İşte bu aşama Stratejik Planın Ana dokümanına ilave edilmesi gereken, her yıl için ayrı ayrı, Stratejik Planla ilişkili olarak hazırlanacak olan “Yıllık (İş Planları) Programlar” ile ortaya konmalıdır.
Yıllık bazda hazırlanan programlarda;“3N” kurgusunun yanına “2N – 1K” kurgusu da eklenmelidir. Yani, “Ne Zaman Yapacağız?”, “Ne Kadara Yapacağız?” ve “Kim İle Yapacağız?” sorularının cevapları bizim Yıllık Programlarımızı oluşturmak için sormamız ve cevaplamamız gereken sorulardır.
STRATEJİK PLAN ANA DOKÜMANI İÇİN KURGU
|
SORU….
|
….CEVAP
|
Ne İçin (Neden) Yapılacak?.......
|
….Vizyonumuz
|
Ne(ler) Yapılacak?.......
|
….Amaçlarımız
|
Nasıl Yapılacak?.......
|
….Hedeflerimiz
|
YILLIK PROGRAM (YILLIK İŞ PLANI) İÇİN KURGU
|
SORU….
|
….CEVAP
|
Ne İçin (Neden) Yapılacak?....
|
….Amaçlarımız
|
Ne(ler) Yapılacak?....
|
….Hedeflerimiz
|
Nasıl Yapılacak?....
|
….Faaliyetler/Stratejiler
|
Ne Zaman Yapılacak?....
|
….Zamanlama
|
Ne Kadara Yapılacak?....
|
….Maliyetlendirme (Bütçe İlişkisi)
|
Kim Tarafından Yapılacak?....
|
….Sorumlular
|
Bu kurgulama ışığında; Stratejik Plan hazırlamak için 3 ayrı doküman oluşturulacaktır.
-
Destek Dokümanı;Durum Analizine ilişkin bilgilerin yer aldığı doküman
-
Stratejik Plan Ana Dokümanı;Gelecek Planlaması Vizyon, Misyon, Temel Değerler, Amaçlar ve Hedefler ile bu Amaç ve Hedeflerin gerekçelerinin yer aldığı doküman
-
Yıllık Programlar;Yıl bazında Amaç, Hedef, Faaliyet, Zamanlama, Maliyetlendirme ve Sorumluların belirlendiği, izleme ve değerlendirme amacıyla da kullanılacak olan doküman (Excell dosyası)